De 4 belangrijkste online marketing trends voor ondernemers

Hands are making indecision signals

Hands are making indecision signals

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten. Nu zijn er die lucky few waarbij de aanvragen binnen komen zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, maar in de praktijk blijkt dit voor veel ondernemers een ver-van-mijn-bed-show. Bij onze klanten, zeker bij de kleinere ondernemer met ongeveer 3 à 6 man personeel, zie ik dat (online) marketing vaak een sluitpost wordt omdat het te veel tijd kost en te weinig oplevert. Hoe kun jij als ondernemer meer leads genereren via (online) marketing? Lees hier de 4 belangrijkste online marketing trends.

 #Trend 1: 1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Dit gaat vooral op wanneer je aandacht wilt trekken of complexe zaken wilt uitleggen. Uit onderzoek blijkt dat mensen visueel zijn ingesteld en dat 80% van wat we onthouden beelden zijn. Daarnaast is Google bezig om visuele content te indexeren en zijn ze aan het experimenteren met het effect van video-advertenties in de zoekresultaten. Het gebruik van beelden helpt dus ook de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren.

Wil jij dus opvallen met je bedrijf? Gebruik dan beelden. Wil je opvallen met goede content? Gebruik videocontent. Zorg hierbij wel dat de sfeer en de kwaliteit van de beelden past bij de uitstraling die je met jouw bedrijf wilt hebben.

 #Trend 2: Van social media naar social selling

Adverteren via social media heeft een aantal voordelen. Het is, ten opzichte van bijvoorbeeld offline media, relatief goedkoop en je kunt via social platformen veel gerichter adverteren. We zullen dus steeds meer advertenties in onze time lines zien. In reactie op de toenemende advertenties zijn de Adblockers opgekomen, waardoor het lastiger wordt om jouw content bij een groot publiek onder de aandacht te krijgen. Hoe zorg je er dan als ondernemer voor dat jouw advertentie wél gezien en verspreid wordt?

Tip 1: Maak je advertentiecampagne zo specifiek mogelijk.
Tip 2: Zorg voor goede content, maar pas op met je tone of voice en blijf in je comfortzone.
Tip 3: Maak gebruik van de ervaringen van je bestaande klanten.

 #Trend 3: Van social media naar social buying

De afgelopen jaren is zowel het aantal online kopers als het online aankoopbedrag toegenomen. Verschillende platformen zijn dan ook begonnen met het testen van een koopknop waarmee een online winkelwagen geïntegreerd kan worden op social mediaplatformen. In Nederland is de koopknop nog niet #trending, omdat social media in Nederland vooral als oriëntatieplatformen worden gebruikt. Toch zal social media nog verder doorbreken als tool om leads te genereren en deze leads steeds verder in het conversieproces te krijgen. Maar hoe kun jij dit doen?

Tip 1: Zorg dat je boodschap helder is zodat een bezoeker in minder dan 4 seconden begrijpt wat je hebt geschreven.
Tip 2: Houd het zo kort mogelijk.
Tip 3: Zorg dat je er achter komt wat de lezer raakt en zorgt dat hij/zij in actie komt. Maak hier vervolgens maximaal gebruik van!

 #Trend 4: Safety first

We doen steeds meer online en delen ook meer online. Hiermee komen ook meer van onze persoonlijke gegevens online. Veel mensen denken dat hun gegevens niet interessant zijn, maar voor hackers zijn persoonsgegevens al snel interessant. Sneller dan je denkt.

Door de toename van internetcriminaliteit neemt ook het belang van de beveiliging van persoonlijke gegevens toe. Social mediaplatformen zullen de komende jaren betere veiligheidsfunctionaliteiten uitrollen. Dit zal bijvoorbeeld kunnen betekenen dat functionaliteiten zoals het exporteren van contactgegevens worden verwijderd van het platform.

Tip: Zorg dus voor goede, converterende content zodat potentiële klanten naar jouw website komen en hun contactgegevens bij jou achter laten of zelfs jouw product of dienst direct afnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *