Boeken

Bestel hier direct onze boeken, zodat je zelf aan de slag kan

Maak je Bedrijf meer Waard, in 6 eenvoudige stappen

Dit handboek is de basis van ons Maak je Bedrijf meer Waard™programma. Je kan het hier direct bestellen, je ontvangt het boek binnen een aantal werkdagen.

Start je met een MBW™Compact- of Individueel-traject dan ontvang je het boek in jouw persoonlijke MBW™groei-pakket.


Over de auteur



Annegien Blokpoel

Waardering in klinkende munt

Kern van dit hoofdstuk:

  • Waarde en waardering zijn subjectief.
  • Weten wat voor jou van waarde is helpt om waardevolle keuzes te maken.
  • Je bent niet alleen, en de waarden van anderen spelen altijd in meer of mindere mate mee.
  • Weten wat voor anderen waardevol is helpt om je bedrijf meer waard te maken.
  • Er bestaat geen absolute waarde of waardering van een onderneming.

Waardering voor waardering

Kern van dit hoofdstuk:

  • De zeven basisprincipes van een waardering.
  • Zet je corporate finance bril op.
  • Geld nu is meer waard dan geld in de toekomst.
  • Voor niets gaat de zon op.
  • Een belangrijke keuze: ga je voor korte- of langetermijnwinstmaximalisatie.
  • De omloopsnelheid van geld telt mee.
  • Waarde van een bedrijf in zes eenvoudige stappen bepalen.
  • In het vorige hoofdstuk hebben we gekeken naar de zachte kant van waardering. In dit hoofdstuk gaan we kijken hoe een bedrijf wordt gewaardeerd vanuit een financieel oogpunt: de harde kant van waardering. Als je de zelftoetsen in dit hoofdstuk maakt, ben je na dit hoofdstuk in staat een basiswaardering te maken van je bedrijf en kun je tegenwicht bieden aan een corporate finance specialist.

De levenscyclus van bedrijven

Kern van dit hoofdstuk:

  • De essentie van bedrijfsvoering.
  • Elk bedrijf heeft zijn eigen levenspad.
  • Stilstand is achteruitgang.
  • De Schijf van Vijf.
  • De belangrijkste uitdagingen bij groei.
  • Elke fase zijn eigen stijl: pionier versus rationeel.
  • Bedrijven opereren in een dynamische omgeving en zijn constant bezig zich aan te passen aan de eisen en verwachtingen van de markt. Elk bedrijf volgt zijn eigen levenspad in zijn eigen tempo en de directie kan op elk moment kiezen voor consolidatie of doorgroei. In dit hoofdstuk gaan we in op de uitdagingen bij transformatie.

De valkuil van de ondernemer is de valkuil van de onderneming

Kern van dit hoofdstuk:

  • De zes petten van de DGA’er
  • Elk pet zijn eigen rechten en plichten
  • De tien belangrijkste valkuilen
  • Hoe vermijd je de valkuilen?
  • De ondernemer speelt een aantal belangrijke rollen binnen het bedrijf. Bij groei van de onderneming zijn deze petten vaak niet meer tegelijkertijd te combineren. Groei is dus alleen maar mogelijk door bepaalde taken te delegeren. Het helpt om de verschillende functies, met bijbehorende taken, rechten en plichten, uit elkaar te trekken. Dan kan de ondernemer zelf bepalen welke rol wordt uitbesteed en welke hij of zij zelf blijft vervullen. Het vermijden van management en persoonlijke valkuilen in het managen van een bedrijf verkleint de kans op verspillingen. Hoe minder verspillingen, hoe meer rendement en hoe meer het bedrijf waard zal zijn.

Investeren om te oogsten

Kern van dit hoofdstuk:

  • Ondernemen is afwegen van risico en rendement.
  • Een belangrijke keuze: optimalisatie, groei of verkoop.
  • Het recept voor optimalisatie of doorgroei.
  • Het recept voor verkoop.
  • Investeren in financiële marketing loont de moeite.
  • Ondernemen is constant afwegen wat de optimale uitvoerbare acties zijn om de winst van de onderneming te maximaliseren. Optimaal betekent voor de één maximaal rendement tegen acceptabel risico en voor de ander een acceptabel rendement tegen minimaal risico. Risico en rendement kun je rationeel berekenen, maar emotioneel heel anders beleven. Op elk moment kan de ondernemer ervoor kiezen het bedrijf te optimaliseren, door te laten groeien of te verkopen. In dit hoofdstuk wordt voortgeborduurd op hoofdstuk 1 tot en met 4. Als je de zelftoetsen uit de eerdere hoofdstukken hebt gemaakt, kun je nu gaan oogsten. Vroeg of laat zullen de wegen van de ondernemer en de onderneming scheiden; het bedrijf wordt verkocht of opgeheven. Op termijn is elke ondernemer dus een verkoper. Op tijd beginnen met financiële marketing kan een groot verschil maken in de waardering van je bedrijf.

De kunst van het loslaten

Kern van dit hoofdstuk:
Stilstand is achteruitgang, en achteruitgang leidt tot waardevernietiging. Om meer waarde te kunnen genereren moet je dus constant in beweging blijven, inspelen op trends en oude ziensen werkwijzen kunnen inruilen voor nieuwe. Dit betekent dat je als ondernemer regelmatig geconfronteerd wordt met de ‘kunst van het loslaten’. Dit gebeurt op een aantal vlakken:

  • De eerste keer dat je niet meer in je eentje alles doet.
  • Bij het in dienst nemen van de eerste werknemer.
  • Bij het aantrekken van nieuwe managers.
  • Bij het toetreden van nieuwe directeuren.
  • Bij het toetreden van nieuwe eigenaren.
  • Bij het toelaten en vertrouwen op externe partijen (adviseurs).

Eerste hulp bij Groei

Doel van het boek “Eerste hulp bij Groei” is kleine bedrijven helpen met hun groeiplannen. Slechts 5 procent van de bedrijven in Nederland doorbreekt de grens van tien medewerkers, terwijl er grote behoefte is aan stabiel groeiende bedrijven die een stimulans zijn voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Het boek bevat ervaringen van vijf groei-ondernemers en staat boordevol praktische tips om je in het proces van groei te begeleiden.

Start je met een MBW™Compact Light-traject dan ontvang je het boek in jouw persoonlijke MBW™groei-pakket.