parallax background

Vind de financiële partij die bij jouw bedrijf past

23 november 2016

Stel je zoekt financiering voor je onderneming, in welke fase ook. Dan zet je financiële marketing in: hoe je je verhaal vertelt aan banken, aandeelhouders en beleggers, en hoe je dat opvolgt en waarmaakt.

Jouw waardepropositie integreert jouw verhalen
Als ondernemer vertel je in essentie aan iedereen hetzelfde verhaal over waar je heen wilt. Maar het verhaal naar de genoemde financiële partijen is je verhaal +. Want zij willen veel meer weten dan het marketing-verhaal, dat vooral inspeelt op klantwaarde en emotionele appeal. Investeerders kijken vooral naar de hefboom. Die invalshoeken vinden elkaar wel, in jouw waardepropositie. Daar komt heel wat bij kijken.

Het financiële plaatje moet kloppen
Banken, aandeelhouders en beleggers die je op het oog hebt verwachten een zo exact mogelijke financiële prognose, mede terugkijkend op eerdere prestaties. En gezien hun rol zijn ze daarbij behoudend en kritisch in hun opstelling. Dat leidt vanzelf tot deze soort vragen:

Past het bedrijfsplan in een kloppende spreadsheet?
Hoe snel ga je klanten werven, en hoe duurzaam zijn zij als klant?
Hoeveel winst maak je wanneer?
Hoeveel financiering is nodig? Wat vraag je dan precies aan ons, en hoe kunnen wij profiteren:
lening > rente
winst > uitkering
investering gericht op verkoop op lange termijn > deel van opbrengst daaruit
en/of een bepaalde zeggenschap in de onderneming.

Net zo belangrijk is: welke financiële partij past het beste bij jou en je bedrijf?
Wij zien vooral vier strategische rollen voor een ondernemer in dit proces: als drijvende kracht; als manager; als CFO en als relatiebeheerder met de investeerders.

1. De ondernemer als drijvende kracht van het bedrijf met passie en kennis
Begrijp en leef jij je eigen verhaal en strategie? Heb je alles goed doorgerekend, waarbij je rekening houdt met verschillende scenario’s? Jouw bedrijfsplan mag niet alleen het plan van de accountant of adviseur zijn. Als ondernemer dien je in staat te zijn je eigen bedrijfsplan uit te dragen.

2. De ondernemer als manager
Wat kost het werkelijk om die organisatie (uit) te bouwen en te runnen, en je verhaal waar te maken, met tevreden klanten? Is je organisatie toekomstbestendig?

Veel ondernemers overschatten de snelheid waarmee ze omzet en winst realiseren, en onderschatten wat dat vraagt van hun organisatie en henzelf. Want een organisatie moet er wel klaar voor zijn om werkelijk te kunnen leveren. Als je bijvoorbeeld het aantal benodigde FTE’s later fors moet verhogen in je plan, verandert de rekensom ingrijpend. Dat kun je beter voor zijn. Dus aan jou als manager worden hoge eisen gesteld, juist ook in directe relatie tot je bedrijfsplan en verhaal.

3. De ondernemer als CFO
Geld op zich is net zo belangrijk als van wie het komt. Dus wie haal je erbij, welke partijen wil je dat helpen bij jouw groei? Financiering is een strategische keuze, zeker nu er steeds meer verschillende financieringsvormen komen. Het palet toont tegenwoordig onder meer bankkrediet (1 partij), microkredieten, leverancierskrediet, kopersvoorfinanciering, crowdfunding, crowd equity, informal investors, private equity en strategische investeerders. Hierin zijn natuurlijk mengvormen mogelijk en gestapelde financiering. Kun je hierin je weg vinden en keuzes maken die bij jou en je bedrijf passen?

De rente blijft voorlopig laag, dus investeerders zullen op zoek blijven naar goede mogelijkheden om in te investeren. De komende tijd heb je daarom de wind in de zeilen voor het vinden van bij jou passende investeerders.

4. De ondernemer als Head of Investor Relations
Dan heb je het geld binnen. Hoe ga je met de verschillende partijen om? Hoe vaak heb je contact, en hoe zorg je dat geldverstrekkers blij en tevreden zijn en blijven? Als je weet hoe ze denken, wat ze nodig hebben en hoe je daar zorgvuldig op inspeelt, dan is een goede basis gelegd.
Contactfrequentie, tone of voice, presentatievaardigheden en -middelen, overtuigingskracht, inhoud van informatie, alles speelt mee. Gun jezelf dat te leren.

We zien in onze trajecten vaak twee positieve effecten: de ondernemer wordt een betere manager, en vertelt het verhaal vanuit eigen kracht omdat hij zelf de verschillende scenario’s heeft doorgerekend.

Als je het van belang vindt om deze manier van denken en doen in je hele systeem te krijgen, dan raden we je dé 2-daagse MBA voor ondernemers aan.

Kortom de goede partij vinden die bij jou en je bedrijf past is een strategische keuze die de moeite waard is om tijd, aandacht en focus te geven. Maak ook een plan hoe je met financiers omgaat als je het geld binnen hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *